Všeobecná fakultní nemocnice
Obezita.cz
Domů » Jak hubnout » POHYB » Pohybové aktivity » Správná technika chůze Nordic Walking

Správná technika chůze Nordic Walking

Používání holí při chůzi je staré jako lidstvo samo. Odlehčení kloubů a lepší stabilita byly výhody, které ocenili lidé již v dávné minulosti.

Správná technika chůze Nordic Walking

Nordic walking (NW), severská chůze neboli chůze se speciálními holemi představuje dnes moderní, poměrně jednoduchou, avšak velmi efektivní kondiční pohybovou aktivitu při nízkém vnímaném úsilí. Její výhodou je dostupnost pro širokou populaci všech věkových i výkonnostních kategorií, od zdatných sportovců až po jedince v rekonvalescenci a není k jejímu provádění potřeba předchozích sportovních zkušeností ani vysoká úroveň fyzické kondice.

Nejdůležitější pomůckou jsou hole, které se však často zaměňují s holemi trekingovými. Hole pro NW poznáme tak, že mají dlouhé štíhlé madlo a poutko s otvorem na palec obdobně jako hole na běžecké lyžování. Funkcí poutka je zajistit pevné spojení se zápěstím, aby madlo zůstalo na místě i po rozevření dlaně při pohybu vzad. Bodce NW holí jsou chráněny zkosenými gumovými botičkami pro pohyb na tvrdém povrchu, které tlumí otřesy a jsou protiskluzové. Pro dosažení maximálního zdravotního efektu je nutné dbát správné techniky provedení:

  • Nastavení výšky holí - při postavení hole svisle rovnoběžně s tělem předloktí a paže svírají pravý úhel, maximálně o 5 cm nižší.

  • Poutka bývají označena na pravou a levou ruku, důležité je správné nasunutí palce a pohodlné, ne křečovité sevření madla hole. Tlak do poutka při odpichu přispívá k aktivnímu odrazu. O hole se neopíráme!

  • Vzpřímený postoj - hlava je v prodloužení páteře, hrudník otevřený, záda rovná, ramena stažená směrem od uší, pohled směřuje vpřed.

  • Práce nohou - pohyb je veden přes patu, celé chodidlo až ke špičce palce, prsty směřují vpřed. Krok se snažíme prodloužit, v čemž nám pomohou hole.

  • Pohyb paží je po celou dobu veden šikmo vzad (zapíchnutí hrotu hole směřujeme mezi patu přední a špičku zadní nohy) a protilehle k nohám. Rytmus pohybu je pravidelný, svižný a odpovídá poučce co krok, to odpich holí. Boky a trup se nevytáčí.

Termíny pravidelných vycházek Nordic Walking pod vedením zkušených instruktorek VŠTJ Medicina naleznete zde

EHMS
Strava Pohyb Léčba
Dny prevence

Další články

BMI kalkulačka

Partneři:

KalorickéTabulky.cz
EON