Všeobecná fakultní nemocnice
Obezita.cz
Domů » Zpravodajství » Aktuality » Jak využít novoroční předsevzetí k zavedení trvalé změny životního návyku

Jak využít novoroční předsevzetí k zavedení trvalé změny životního návyku

Začalo období novoročních předsevzetí. Nejčastěji si lidé dávají předsevzetí typu „zhubnu“, „začnu cvičit“, „přestanu kouřit“, „omezím pití alkoholu“. Fitcentra po novém roce praskají ve švech, výživové poradny mají žně. Po pár týdnech tvrdého odříkání většina dobrých předsevzetí vyšumí a vše se vrátí do starých kolejí. Jen na duši přibude další šrám a důvěra ve vlastní schopnosti klesne o stupínek níž. Aby letos novoroční předsevzetí neskončilo fiaskem, vše pečlivě naplánujeme.

Jak využít novoroční předsevzetí k zavedení trvalé změny životního návykuVytyčíme si dlouhodobý cíl na 3–6 měsíců dopředu. Cíl by měl být konkrétní, například snížit BMI z 28 na 25, zhubnout o 8 kg nebo ujít 1,5 km za 15 minut. Cíl by měl být reálný, zdravé je hubnout 0,5–1 kg týdně, nemá smysl si klást za cíl zhubnout např. 10 kg za měsíc. V případě obezity není cílem dosáhnout ideální váhy, ale hmotnosti rozumné. To znamená zredukovat svou hmotnost o 5–10 % původní hmotnosti. Klinické studie dokázaly, že již úbytek hmotnosti o 5 % vede k významnému zlepšení všech zdravotních parametrů souvisejících s obezitou. Cíl by měl být také měřitelný, proto se na začátku zvážíme, změříme obvod pasu a začneme tyto hodnoty zapisovat v pravidelných např. týdenních intervalech. Začneme zapisovat a sledovat také svůj jídelníček a pohybové aktivity. Aby nám motivace vydržela, stanovíme si krátkodobé cíle, například tento týden půjdu na hodinovou procházku v pondělí, středu a pátek po návratu z práce nebo tento týden si dám každý den porci zeleniny, nebo tento týden půjdu do restaurace jen jednou apod. Měli bychom se připravit i na situace, při kterých jsme v minulosti selhali. Zkusme vymyslet, jak bychom se v takové situaci zachovali teď? Například na party, kde jsme se minule přejedli a vypili spoustu alkoholu, nepůjdeme hladoví, nabízenou pochoutku jen ochutnáme, ale soustředíme se na zeleninu, pít můžeme vinný střik nebo samotnou minerálku. S dobrým plánem budeme schopni nástrahám odolat. Držíme palce a přejeme Vám hodně úspěchů!
Strava Pohyb Léčba
Dny prevence

Další články

BMI kalkulačka

Partneři:

KalorickéTabulky.cz
EON